Malaysia : Market .. Part 3

Ini entry terakhir pasal market..Saya seronok dan suka sangat pergi ke pasar..macam-macam pasar saya pernah pergi di Malaysia (bunyi.... riak betul saya ni). Banyak yang uniknya..ada yang mahal dan ada yang murah..yer la...kalau kat Sibu, Sarawak..ikan kembung bleh dapat ngan harga RM2.50 sekilo..agak-agak kat kolumpo ni bleh dapat ke harga tu...macam mimpi la...plak erk..

Obor-obor..anyone..(please ignore..the kuku's) Tidak silap saya harga untuk sekilo obor-obor ini adalah RM 15.00. ermmm murah ke??? Di Kuching, Sarawak ada sebuah restoran yang menyediakan masakan kerabu obor-obor...sedap..saya dah rasa dah....(saya memang suka mencuba makanan yang pelik-pelik...tapi bukan semua yeeee....)


Umai in the making...bro ni...iron chef pun kalah tau.. Gambar ini diambil di Mukah, Sarawak. Umai adalah satu makanan tradisional masyarakat di Sarawak..Saya pun baru 1st time la tengok macam mana umai dibuat..dan merasai umai ni..ermmm cam makan kerabu gak la...isi ikan jadi masak disebabkan oleh asid yang dihasilkan oleh limau yang diperah tu..tapi lagi pedas lagi sedap...

Granny ini sangat menggagumkan..kuat lagi tau..Saya sangat kagum dengan masyarakat di Kota Belud, Sabah ni..Nenek ini sudah berusia hampir 90 tahun rasanya..sangat kuat untuk menggangkat seguni pisang tau...agak-agak kita mampu ke buat macam tu nanti...masyarakat di sana sangatlah tidak sombong kalau kita nak ambik gambar..

2 comments:

JJay said...

aritu pegi Kuching tak sempat sgt jalan-jalan kat pasar. Kejar2 masa nak beli ikan masin n ke airport. Kalo terjumpa ulat mulong besar2 tu mau terkujat gak tu.
:)

December 3, 2009 at 11:20 AM  
Kerch said...

hahha...mau ke idak..orang kata ulat mulong tu sedap yang kecil..tapi kalau disuruh makan pun...saya tak mo...

December 3, 2009 at 2:10 PM  

Post a Comment

Cerita lain:
Related Posts with Thumbnails