Biar Kecil Asalkan Berhasil



Buku ke 3 hasil tulisan Dr Rusly Abdullah Ph.D yang bertajuk Biar Kecil Asalkan Berhasil Daripada Besar Akhirnya Bubar! Isikandungan buku ini adalah kesinambungan bukunya yang kedua bertajuk Rahsia Kunci Kekayaan yang telah saya ulas minggu lalu.




Seperti biasa isi kandungan buku beliau banyak menceritakan tentang pengalaman hidupnya dari seorang CEO kepada seorang peniaga pasar malam. Cerita mengenai Executive Mee Goreng. Tetapi ada satu topik yang saya rasa boleh dikongsi bersama.

Bagaimana menyimpan hasil keuntungan jualan (setelah tolak semua modal)? Keuntungan kasar (iaitu pendapatan selepas diasingkan modal perniagaan) dari perniagaan harian itu pula hendaklah dipecahkan sekurang-kurangnya kepada 6 tabung seperti berikut :

Katakalah keuntungan hariannya ialah RM 70.00

Tabung 1 : 1/7 ditabungkan untuk dilupakan                                      = RM 10.00
Tabung 2 : 1/7 tabungan untuk diri sendiri                                         = RM 10.00
Tabung 3 : 2/7 tabungan untuk kegunaan keluarga                             = RM 20.00
Tabung 4 : 1/7 tabung pelaburan semula / besarkan perniagaan           = RM 10.00
Tabung 5 : 1/7 ditabungkan sebagai peruntukan melunaskan hutang    = RM 10.00
Tabung 6 : 1/7 tabungkan untuk peruntukan kebajikan zakat dan infaq = RM 10.00

Sebagai latihan sediakan enam jenis tabung dirumah. Tabung boleh menggunakan bekas tin susu yang besar..(ye..saya juga guna teknik ini) Setiap hari pendapatan yang telah dipecahkan dimasukkan ke dalam tabung berkenaan. Biarkan simpanan selama seminggu sebelum dipindahkan ke dalam akaun bank. Dan pastikan sekiranya ingin berbelanja ambillah dari tabung no 3 dan pastikan berbelanja tidak lebih dari RM 20 sehari atau RM 140 seminggu.

Ada banyak lagi maklumat berguna yang dikongsikan bersama dari buku ini. Tidak rugi membelinya. Harganya RM 29.00 sahaja.  

1 comments:

Anonymous said...

Post a Comment

Cerita lain:
Related Posts with Thumbnails