Busukkk ke???

Apala saya ni kan...baru perasan ada durian dalam peti sejuk..haaa... sayang kan kalau nak buang. Apa saya nak buat ye..hahahahah apa lagi tempoyak la...durian ni dibeli oleh adik saya seminggu yang lalu (teruk betul saya ni kannnn)..



Saya memang suka tempoyak..walaupun, orang kata ia busukkk..busuk tapi sodappppppppp....kalau buat sambal tempoyak...huhuhu...heaven..sotong masak lemak tempoyak ke...pucuk kayu tempoyak tu...sedapnya....tak pe...saya masih ada stok tempoyak yang saya buat dulu..jadi tempoyak yang baru nak buat ni kira tempoyak baru laaa kan...

 

Macam mana nak buat tempoyak..ok, berikut adalah cara-cara buat tempoyak.

Bahan-bahan yang diperlukan:
1. Durian la..
2. Garam
4. Bekas untuk memerap durian. (saya gunakan botol kaca yang kosong)



Caranya ialah :
1.  Asingkan isi durian dari bijinya dan masukkan  ke dalam satu bekas kosong.
2.  Campurkan dengan sedikit garam (ikut suka -     biar masin pun tak pe)
3.  Kacau sehingga sebati
4.  Akhir sekali, masukkan ke dalam botol kaca untuk diperap.
5.  Perapkan durian tadi selama seminggu atau dua minggu. Selepas itu, durian perap itu bertukar 
     menjadi tempoyak.

Saya lebih suka perapkan di dalam peti sejuk kerana rasanya akan lebih manis berbanding di luar. Kan ke senang..kalau nak buat sambal tempoyak, tumbukkan cili dan campurkan dengan tempoyak serta gaul..maka jadilah ia sambal tempoyak. Tapi saya tak de gambar sambal tempoyak...heheheh



Tara...siap sudah...lepas ni bleh simpan dalam peti sejuk..tunggu 1 - 2 minggu sebelum bertukar menjadi tempoyak...selamat mencuba...

0 comments:

Post a Comment

Cerita lain:
Related Posts with Thumbnails